چرخ دنده کتف ای از پرکاربرد ترین جور چرخ دنده ها هستند که بر خلاف بقیه موارد، وظیفه ی انتقال حرکت چرخشی را ندارند، بلکه وظیفه دارای آن ها تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی میباشد و از مهمترین اجزا در سیستم های حرکت خطی به شمار می روند. یکی از از کاربرد های اصلی چرخدنده های شانه ای، در جعبه فرمان خودرو ها است که وظیفه ی تبدیل حرکت چرخشی دستور به حرکت خطی به جهت تغییر و تحول جهت چرخ ها را دارد. این نوع از چرخ دنده ها از مرسوم ترین جور چرخدنده هستند که به کار گیری مضاعف متعددی در ایجاد گیربکس ها فروشنده گیربکس خورشیدی دارند. گاهی وقت ها هم همین تغییر تحول جهت نقص‌ ساز می شود و برای برطرف کردن این مشکل، یک چرخ دنده ی دیگر دربین دو چرخ دنده ی گزینه حیث قرار می دهند و باعث می شود تا جهت چرخش تغییر‌و تحول نکند. ۴- گیربکس های منحصر به فرد ساخت گونه های واگن کش های صنعتی مخصوص حمل سنگ و بارهای سنگین دیگر. این نوع از گیربکس ها در صنعت دوچندان کاربردی بوده که از گزاره آن می توان به ساخت گونه های جرثقیل ها اشاره کرد . مهمترین کاربرد چرخ دنده ی حلزونی ضمن افزایش گشتاور، تولید زاویه 90 درجه در میان شفت محل ورود و شفت خروجی می باشد که در بسیاری از وسایل و دستگاه های متعدد کاربرد دارااست که از جمله همین کاربرد ها می اقتدار به گیربکس آسانسور اشاره کرد. عامل همین استفاده گسترده مزایای این گیربکس نسبت به گیربکس های ساده می باشد که از جمله آن ها می اقتدار به ابعاد کوچکتر و نسبت تبدیل روغن گیربکس خورشیدی عمده اشاره کرد. ارتقاء نسبت تبدیل در این گونه از گیربکس ها به برهان مکانیزم به عمل رفته در آن به مراتب از گیربکس های بی آلایش بیشتر خواهد بود. از رایج ترین و کاربردی ترین گیربکس ها، گیربکس شمسی می باشد که امروزه در بسیاری از صنعت های جایگزین گیربکس های معمولی شده اند. هر یک از جمع چرخدندهها(خورشیدی و سیاره ای) نسبت دنده متمایز دارند. در این مدل از گیربکس ها غالبا از چرخ دنده های حلزونی و چرخ دنده های پیچ در پیچ زاویه دار به کارگیری می شود. تارنما فرآورده صنعتی در همین نوشته همت کرده هست به همین سوال پر کاربرد که گیربکس حلزونی چیست به صورت اجمالی جواب دهد . در صورتی که فعالیت الکتروگیربکس حلزونی به مدت دو ساعت پیوسته باشد و سپس طی یک فاصله هنگامی مناسب دارای دمای محیط برابر شود، POT را نباید در محاسبات در حیث گرفت. در صورتی که اندازه شعاع چرخ دنده ی متحرک (بزرگتر) را به اندازه شعاع چرخ دنده ی محرک(کوچکتر) تقسیم کنیم، عددی به دست می آید که به آن نسبت تبدیل می گویند. ۷۰ میلی متر ، مدل ورودی گیربکس: هالو شفت، شعاع شفت ورودی: ۷ میلی­متر، ارتفاع امتداد شفت ورودی: ۳۰ میلی­متر، شتاب نامی مجاز محل ورود گیربکس: ۳۵۰۰ بدور بر دقیقه ، نیروی مجاز شفت: نیروی طولی ۱۵۰۰ نیوتن – نیروی شعاعی ۱۴۰۰ نیوتن، ساعت ها کاری: ۲۰ هزار ساعت، ممان اینرسی گیربکس: ۲۵۰ گرم – سانتیمتر مربع. به همین شکل که اصلی چرخش چرخ دنده محرک (در اینجا بزرگتر) به برهان بیشتر بودن شعاع آن نسبت به چرخ دنده ی متحرک (در اینجا کوچکتر) سبب ساز ارتقاء سرعت می شود. به عبارتی طور که در تصویر پایین بازدید می کنید، با چرخش چرخ دنده ی مرکزی که اصطلاحا به آن چرخ دنده ی خورشیدی می گویند، چرخ دنده های سیاره ی که به یکدیگر متصل هستند نیز به چرخش در می آیند که به دنبال آن چرخ دنده ی رینگ ای خارجی که شعاع بیشتری نسبت به سایر چرخ دنده ها دارا هستند به گردش در می آید. هنگامیکه دو چرخ دنده، یکی از کلیدی قطر بزرگتر و دیگری کلیدی قطر کوچکتر به یکدیگر متصل هستند، وقتی که چرخ دنده ی کوچکتر می چرخد، چرخدنده بزرگتر به استدلال داشتن شعاع بخش اعظم همانند به عبارتی میله اهرم بلند کار می کند و سبب می شود تا توان خروجی از چرخ دنده ی بزرگتر، یکسری برابر قدرت ورودی چرخدنده ی کوچکتر باشد. به این ترتیب و حساس مخلوط چرخدنده های اکثر حیاتی یکدیگر می توانیم توان خروجی را به مراتب ارتقاء دهیم. اما ناگفته نماند که هزینه ی ایجاد چرخ دنده های مارپیچ از چرخدنده های بی آلایش به مراتب اکثر است. البته وظیفه ی گیربکس ها فقط در ارتقاء گشتاور خلاصه نمی شود. پاره ای قبل خیس چگونگی روند ارتقاء توان و گشتاور به وسیله گیربکس ها را بیان کردیم. فهم و شعور چگونگی ارتقا سرعت بوسیله گیربکس ها بسیار معمولی است. در واقع عمل ارتقا سرعت در گیربکس ها معکوس فرآیند ارتقاء گشتاور است. در گیربکس های صنعتی کاهنده، کار کاهش دور منجر افزایش گشتاور و در گیربکس های افزاینده این کار بالعکس صورت می گیرد. به برهان وجود اصطکاک در بین چرخ دنده ها، به جهت کارکرد روان، بدون سر و صدا و همینطور قدمت عمده آن‌ها ضروری است که از یک اعصاب کننده مناسب جهت کاهش هر چه بیشتر اصطکاک در بین چرخ دنده ها به کارگیری شود.

ایندکسر